вівторок, 25 жовтня 2016 р.

Значення сенсорних систем у житті людини. 9 клас

УРОК № 10
Тема: Значення сенсорних систем у житті людини.

Мета:
·                    навчальна: підбити підсумки вивченої теми; показати єдність сенсорних систем та їхнє значення в житті люди­ни й роль у формуванні її соціальності.
·                    виховна: продовжувати виховувати в учнів бережливе ставлення до власного організму, розвивати вміння працювати самостійно та використовувати різні джерела інформації, сприяти формуванню етичних взаємовідносин у колективі; виховувати в учнів уміння слухати, культуру мови та спілкування.
·                    розвиваюча: продовжувати розвивати в учнів творчу активність, логічне мислення, пізнавальні інтереси учнів (самостійно працювати з додатковою літературою, прилучати необхідну інформацію); формувати в учнів уміння працювати з опорно-інформаційними схемами, таблицями, малюнками, виділяти головне, пояснювати їх зміст на основі біологічних закономірностей; навчитись робити висновки.
Тип уроку:  урок закріплення знань.
Обладнання: таблиці зі схемами основних сенсорних сис­тем.
 Основні терміни та поняття: сенсорні системи, різноманітність сенсорних систем, біологічне значення сенсорних систем, роль сенсорних систем у формуванні соціаль­ності людини.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Питання до учнів
1.                   Як влаштовано руховий аналізатор людини?
2.                   Як влаштовано вестибулярний аналізатор людини?
3.                   Які види чутливості поєднують терміном «соматосенсорна система»?
4.                   Які сенсорні системи беруть участь в орієнтації тіла в просторі?
5.                  Які функції виконує вестибулярний апарат?
III. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Бесіда
1.                   Однаковий чи різний обсяг інформації повідомляє людині кожна з її сенсорних систем?
2.                   Чи можна розподілити сенсорні системи за ступенем їхньої ва­жливості?
3.                   У чому виражається та чим забезпечується узгоджена дія сенсо­рних систем?
Обговорюючи ці питання, підводжу учнів до розуміння, що алізатори — це складна й злагоджена система, завдяки якій людина в будь-який момент часу має уявлення про стан навколишнього гвіту й про стан свого власного організму.
IV. Вивчення нового матеріалу
Цей урок є підсумковим з теми «Сенсорні системи». Коротко ще раз коротко спиняюся на будові розглянутих аналізаторів, звертаючи увагу на їхні головні особливості або важкі для розуміння моменти. Оскільки під час вивчення кожного аналі­затора його функція вже згадувалася, на цьому уроці роблю акцент на ролі сенсорних систем у формуванні відчуттів людини, відзначаю їхню одночасну й злагоджену роботу. На прикладах втрати слуху та зору пояснюю, що одні аналізатори частково здатні виконувати функції інших. Ще раз підкреслюю те, що аналізатору можуть адаптуватися до різних впливів. Повторно даю визначення поняття «поріг чутливості». Розповідь завершую, сказавши, що сенсорні системи є єдиним і надійним джерелом інформації про стан зовнішнього світу й внутрішнього середовища організму.
V.  Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів
Завдання учням
Виконати завдання робочого зошита с. 10 (І рівень).
Питання до учнів
1.                   До чого можуть призводити захворювання сенсорних систем? Наведіть приклади.
2.                   Який медичний напрямок займається хворобами зорової сенсо­рної системи?
3.                  Чи можуть захворювання нервової системи призводити до пору­шення роботи сенсорних систем?
VI. Домашнє завдання
Підготуватися до узагальнення знань:
  повторити матеріал підручника § 80—87;
  повторити матеріал робочого зошита с. 4—6;
  відповісти на питання:
Яку роль відіграють сенсорні системи?
Як пов'язані структура й функції зорової сенсорної системи?


Опишіть захворювання слухової сенсорної системи.
Яким чином ми одержуємо відомості про навколишній світ?
Які захисні пристосування має око?
Опишіть будову слухової сенсорної системи.
Яке значення в житті людини мають слух і мовлення?
Опишіть будову смакового аналізатора.
Як звукові сигнали передаються слуховим рецепторам?
—            Виконати завдання підручника с. 38—39 (рівень І—IV)

Немає коментарів:

Дописати коментар