середу, 26 жовтня 2016 р.

Регуляторні системи організму людини

УРОК 9. Регуляторні системи організму людини


Освітня мета: дати поняття про принцип дії нервової, ендокринної та імунної регуляції функцій організму; показати зв’язок організму з зовнішнім середовищем в узгодженні роботи органів і забезпеченні єдності процесів життєдіяльності.
Основні поняття і терміни: нервова регуляція, гуморальна регуляція, гі­поталамус, нервова система, залози внутрішньої секреції, імунітет, імунна регуляція.
Обладнання: таблиці «Нервова система і схема рефлекторної дуги», «За­лози внутрішньої секреції».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація опорних знань.
Порушення проблемних питань.
1. Яким чином в організмі людини клітини, тканини, органи і системи органів працюють як єдине ціле?
2. Як здійснюється реакція — відповідь організму на дію подразника?
3. Чим відрізняються рефлекси людини від рефлексів тварин?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Способи регуляції функцій організму людини. (Розповідь з елемен­тами бесіди, складанням схеми).
2. Гуморальна регуляція функцій, принцип її дії. Фактори гуморальної регуляції. (Розповідь, записи в учнівських зошитах).
Фактори гуморальної регуляції:
а) температура;
б) pH середовища;
в) білки;
г) гормони;
д) метаболіти.
3. Залози зовнішньої, внутрішньої та змішаної секреції, їх функції. (Пояснення вчителя, складання схеми).


4. Принцип дії нервової регуляції функцій організму. Роль рефлексу в підтриманні життєдіяльності організму. (Бесіда на основі опорних знань учнів, складання схеми рефлекторної дуги).
1 — рецептори сухожилля;
2 — доцентрові нервові волокна;
3 — спинний мозок;
4 — відцентрові волокна;
5 — литко-ніжний м’яз
Схема дуги Ахіллового рефлексу

5. Взаємозв’язок нервової і гуморальної регуляції функцій. (Пояснення за схемою).

1 — нервова система;
2 — залоза внутрішньої секреції;
3 — клітини органів;
4 — кровоносна система.
Схема взаємозв’язку нервової і гуморальної регуляції

Стрілками показано, що нервова система впливає на клітини (5) і на залози внутрішньої секреції (6) безпо­середньо. Залози внутрішньої секреції через кровоносну систему (7) впливають на нервову систему (8) і на клі­тини (9), крім того, хімічні речовини багатьох клітин також впливають на нервову систему (10).
6. Механізм дії імунної системи. Імунні реакції організму. Алергія. (Розповідь з елементами бесіди).
III. Закріплення знань учнів. Самостійна робота учнів із підручником.
1. Користуючись підручником, складіть порівняльну характеристику гуморальної та нервової регуляції. Оформіть у вигляді таблиці.

Гуморальна регуляція
Нервова регуляція



2. Вкажіть, які функції виконує нервова система в організмі людини:
а) здійснює регуляцію роботи органів та систем органів та узгоджує їх діяльність;
б) здійснює транспорт речовин;
в) забезпечує зв’язок організму з навколишнім середовищем;
г) є фізіологічною основою процесів мислення, навчання, свідомості;
д) керує активністю гуморальної ланки регуляції.
IV. Домашнє завдання.
Вивчити пропоновану тему із підручника. Підготувати повідомлення про шкідливий вплив паління, алкоголю, наркотиків на організм людини.


Немає коментарів:

Дописати коментар