вівторок, 25 жовтня 2016 р.

Безумовні рефлекси, інстинкти, їхня біологічна роль

УРОК№ 12
Тема:
. Лабораторна робота № 4 «Безумовні ре­флекси людини».

Мета:
·                    навчальна: сформувати загальне уявлення про безумовні рефлекси, інстинкти та їхнє біологічне зна­чення.
·                    виховна: продовжувати виховувати в учнів бережливе ставлення до власного організму, розвивати вміння працювати самостійно та використовувати різні джерела інформації, сприяти формуванню етичних взаємовідносин у колективі; виховувати в учнів уміння слухати, культуру мови та спілкування.
·                    розвиваюча: продовжувати розвивати в учнів творчу активність, логічне мислення, пізнавальні інтереси учнів (самостійно працювати з додатковою літературою, прилучати необхідну інформацію); формувати в учнів уміння працювати з опорно-інформаційними схемами, таблицями, малюнками, виділяти головне, пояснювати їх зміст на основі біологічних закономірностей; навчитись робити висновки.
Тип уроку:  вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця зі схемою рефлекторної дуги, малюнки, що ілюструють інстинктивну поведінку тварин, неврологічний молоточок.
 Основні терміни та поняття: безумовні рефлекси, інстинкти, розумова дія­льність, вроджені рефлекси, форми регуляції поведінки людини й тварин.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Питання до учнів
Що вивчає наука психологія?
Що таке психіка?
Що називають поведінкою?
Розповісти про потреби як рушійну силу поведінки. Які види потреб є в людини?
III. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Бесіда
1.                  Що ви пам'ятаєте про рефлекси? Яку роль відіграють рефлекси в житті тварин? Чи мають рефлекси організми, в яких нервова система від­сутня?
2.                  Чи може успадковуватися пристосувальна поведінка?
Обговорюючи ці питання, підводжу учнів до розуміння, що рефлекси є формою відповіді організму надію факторів середовища, які були сприйняті його сенсорними системами й проаналізовані нервовою системою.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.   Безумовні рефлекси, інстинкти
Розповідь учителя
Вроджені форми поведінки. Людина, як і всі біологічні види, має ряд потреб: у їжі, воді, комфортній температурі; вона має інстинкти самозбереження й продовження роду. Механізми задоволення цих потреб і реалізації інстинктів — вроджені.
Безумовні рефлекси постійні для кожного виду. Вони притаманні всім особинам даного виду, віку та статі й виявляються в них одна­ково. Зміна безумовних рефлексів із віком відбувається так само закономірно, як зміна зубів. Так, новонароджені дитинчата всіх видів ссавців реагують харчовою реакцією на молочні залози самки, зіком цей рефлекс зникає. Інстинкти — більш складна форма вродженої поведінки — це ціла серія послідовно пов'язаних один з одним безумовних рефлексів. Слово «інстинкт» перекладають як «спонукання». Воно пов'язане з внутрішніми, іноді змінюваними з віком потребами, Наприклад, у щойно народженої дитини легені ще не діють. Колц зв'язок із материнським організмом переривається, у крові немо­вляти починає накопичуватися вуглекислий газ. Він гуморально впливає на дихальний центр довгастого мозку й викликає інсти­нктивний вдих. Дитина починає дихати самостійно. Про початок подиху говорить перший крик дитини. Виявився такий ланцюжок вроджених рефлексів: народження — СО2 — вдих — крик.
У тварин, які народжують малят у воді, цей ланцюжок тро­хи інший: народження — занурення під воду — накопичення' СО2 — виплиття на поверхню водойми — вдих. Якщо такій тварині, наприклад новонародженому бегемотові, не дати можливості ви­пливти, він загине, тому що вдих може йти тільки після виплиття. І Це сталося в одному із зоопарків, коли стурбовані співробітники! зоопарку спустили воду в басейні: маля довго не спливало, і вони вирішили йому допомогти. Маля заворушилося, але води не було, спливти воно не могло й загинуло від ядухи.
У людини й тварин існують не тільки спонукальні, але й гальмівні безумовні рефлекси та інстинкти. Перші називаються позитивними, тому що викликають активні дії, другі — негати­вними, тому що вони припиняють дію. Досить згадати, як ми завмираємо від різкого звуку, несподіваного дотику. Найбільш демонстративно виявляються негативні рефлекси в курей. Коли курчата починають вилуплятися з яйця, курка квокче. Цим вона викликає позитивний безумовний рефлекс, спонукає курчат до активності. Але ось поблизу з'являється кіт, курка видає короткий звук, і курчата завмирають: виявляється негативний, гальмівний рефлекс. Пташенята в яйці не бачили ні курки, ні кота, але вони підкоряються сигналам курки, що стимулюють чи припиняють дії курчат.
Закарбування (імпринтинг).У перші дні, місяці, іноді роки життя існує період, коли в мозку ніби закарбовуються всі обставини, що оточують дитину чи маля тварини. Згадаймо, як важко ми осягаємо іноземну мову в школі і як без витрат великих зусиль опановуємо мову в ясельному віці. Завдяки закарбуванню ми пам'ятаємо своїх батьків, відрізняємо особини свого виду від особин інших видів, нарешті, опановуємо ву. Закарбування — це вроджена здатність до запам'ятовування ього того, що дитинча може побачити (чи почути) навколо себе певний період свого життя. Його відкрив лауреат Нобелівської емії Конрад Лоренц. Він поставив такий дослід. Через кілька дин після того, як в інкубаторі вивелися каченята, дослідник монстрував їм найрізноманітніші предмети, і пташенята неухи-но прямували за ними, як за матір'ю-качкою. Це були сірникові робки, черевики, навіть він сам. Вони кілька днів прямували за м услід, як за матір'ю. Люди давно помітили цю особливість і використовували її у своїх цілях: підкладали качині (чи гусячі) яйця під курей-квочок, і ті ;лінно пасли каченят до початку, доки інстинкт не заганяв при­тків у воду.
2. Лабораторна робота № 4 «Безумовні рефлекси людини».
(Дивіться робочий зошит, № 4, с. 19.)
Хід роботи
1)         Випробовуваний сідає на стілець і кладе ногу на ногу.
2)     Експериментатор легко вдаряє неврологічним молоточком сухожилку чотириголового розгинача стегна, розташованого під лінною чашечкою, і спостерігає за реакцією.
3)   Спільно намалювати схему рефлекторної дуги колінного флексу, сформулювати висновки.
V. Самостійна робота учнів
Завдання учням
1.                  Охарактеризуйте орієнтувальний рефлекс та опишіть його біологічне значення.
2.                  Охарактеризуйте інстинкти. Наведіть приклади інстинктів у тварин різних систематичних категорій.
VІ.  Домашнє завдання
1) Вивчити матеріал підручника § 10.
2) Виконати завдання підручника с. 45, № 1—4.



Немає коментарів:

Дописати коментар